MUKADIMAH

Salam perkenalan...
Bermula dengan sedikit minat setelah mengunjungi rumah saudara yg memelihara arnab, kini sy telah memiliki beberapa ekor arnab dari beberapa jenis seperti Angora, France Angora, Lionhead & Lop-ear(InsyaAllah kalau menjadi, masih baby & tgh dlm proses tumbesaran lagi..)
Walaupun pada awalnya, 2 daripada 4 ekor arnab yang saya beli mati (faktor pemakanan @ tak dpt sesuaikan diri kt tempat baru kot?!), sy tetap bersemangat utk terus memelihara arnab. Kenapa ek? Hmm.. sbb selain dpt belajar drpd kesilapan, sy juge nk berkongsi pendapat, pandangan & cerita drpd rakan peminat arnab yang lain. Secara tak langsung, sy pn dpt tambah kenalan.
InsyaAllah, akan saya uploadkan gambar2 arnab peliharaan saya dari semasa ke semasa. Jadi, tunggu...

Jumaat, 26 Mac 2010

HAY

atau banyak daripada kita, melayan yang decadently rasa, nakal menimbun dan, jujur, tidak semua yang bermanfaat bagi kesihatan secara keseluruhan. Tapi untuk pelbagai haiwan peliharaan kecil, yang terbaik memperlakukan anda boleh menawarkan mereka adalah makanan sehari-hari kaya Timothy Hay. Kering daripada alam, rumput abadi, Timothy Hay yang murah dan sihat. Ini membantu pencernaan dan membantu memakai menuruni terus tumbuh gigi kelinci dan herbivor sejati, seperti Chinchilla dan kelinci percobaan.
Tentu saja, ini penggemukan non-makanan tidak benar-benar sebuah melayan mengikut definisi konvensional. Arnab, Chinchilla, dan kelinci percobaan harus menawarkan akses bebas jumlah besar jerami timothy segar setiap hari (haiwan muda mungkin mempunyai beberapa Alfalfa Hay). Demikian juga, haiwan peliharaan kecil lainnya, seperti hamster, gerbil, harus diberikan segenggam kecil jerami dua atau tiga kali seminggu. Tapi jika kau tidak mengatakan haiwan peliharaan kecil anda bahawa makanan yang ia harapkan bukanlah pencela diet yang harus merasa bersalah dimakan, kita tidak akan baik.
Manfaat diet Timotius Hay Timothy Hay seharusnya merupakan bagian integral dari banyak haiwan peliharaan kecil 'diet. Timotius Hay sangat berserat. Oleh kerana itu, sangat penting untuk berfungsinya haiwan peliharaan kecil anda sistem pencernaan. Saat mengunyah jerami bergerak melalui usus besar dan kecil, kandungan serat yang tinggi dalam bahagian bantuan makanan.
Manfaat gigi Timotius HayTimothy Hay harus menjadi makanan utama yang ditawarkan kepada anda kelinci, Chinchilla, atau guinea pig. Semakin Timotius Hay mereka mengkonsumsi, semakin baik mereka akan kesihatan gigi. Sebagai haiwan kesayangan anda-herbivor ini mengunyah makanan kegemaran, mereka pakai turun dan membersihkan pipi terus tumbuh gigi, yang merupakan gigi grinding besar di bahagian belakang mulut. Untuk mengkompensasi mengenakan ini, pipi gigi telah berevolusi untuk tumbuh terus-menerus sepanjang kehidupan haiwan. Oleh kerana itu, menjaga Hay Timotius segar sedia untuk anda kelinci atau haiwan peliharaan kecil herbivor sejati adalah penting untuk membantu mengenakan turun giginya.
Diet yang kebanyakan Hay Timotius harus dilengkapi dengan sayuran segar, sedikit pelet dan, tentu saja, air segar.
Seperti kebanyakan makanan, tidak ada dua jenis jerami adalah identik dalam struktur dan kandungan gizi. Hal ini terutama berlaku untuk Timothy Hay dan Hay alfalfa. Walaupun kedua jenis jerami sering dijual untuk haiwan peliharaan kecil, masing-masing mempunyai tempat dalam makanan haiwan kesayangan anda keperluan dan tidak boleh diganti selama satu atau lain. Hay alfalfa kaya akan kalori dan kalsium, manakala jerami timothy kurang-menggemukkan dan mempunyai banyak kurang kalsium. Oleh kerana itu, selama tahap-tahap perkembangan kelinci anda hidup atau selama kehamilannya, misalnya, dalam jumlah kecil Alfalfa Hay dapat ditawarkan. Tapi sekali binatang muda mencapai sekitar satu tahun, ia harus beralih kepada yang hampir Timotius Hay diet ketat, kecuali yang disyorkan oleh doktor haiwan anda kerana berat badan rendah.
Kerana kapabilitasnya yang luas baik sebagai makanan diet dan bantuan gigi, Timothy Hay merupakan sumber makanan bagi banyak haiwan peliharaan kecil. Walaupun pokok dalam makanan kelinci anda, Chinchilla, atau kelinci percobaan, manfaat kesihatan Timotius Hay membuatnya juga yang indah "melayan" yang boleh anda percaya diri menawarkan setiap hari selama anda hidup haiwan peliharaan kecil.
Drs. Foster & Smith Pendidikan Staf

1 ulasan:

  1. Salam ziarah salam muhibbah dari
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

    LH ko dah beranak pinak plak.... wah banyak yang menjadi.... bagus sekali

    BalasPadam