MUKADIMAH

Salam perkenalan...
Bermula dengan sedikit minat setelah mengunjungi rumah saudara yg memelihara arnab, kini sy telah memiliki beberapa ekor arnab dari beberapa jenis seperti Angora, France Angora, Lionhead & Lop-ear(InsyaAllah kalau menjadi, masih baby & tgh dlm proses tumbesaran lagi..)
Walaupun pada awalnya, 2 daripada 4 ekor arnab yang saya beli mati (faktor pemakanan @ tak dpt sesuaikan diri kt tempat baru kot?!), sy tetap bersemangat utk terus memelihara arnab. Kenapa ek? Hmm.. sbb selain dpt belajar drpd kesilapan, sy juge nk berkongsi pendapat, pandangan & cerita drpd rakan peminat arnab yang lain. Secara tak langsung, sy pn dpt tambah kenalan.
InsyaAllah, akan saya uploadkan gambar2 arnab peliharaan saya dari semasa ke semasa. Jadi, tunggu...

Ahad, 17 Januari 2010

RB 4 Tinggal Kenangan

RB 4 yg dh berumur 7 bln. Saya ingin berkongsi pengalaman RB 4 yg terkena sindrom gigi terlebih panjang.


Nmpk tk warna hitam kt mulut dia? Tu adalah bulu yg dia cabut tp tersangkut kt gigi dia sbb giginya memanjang & bergulung ke arah dalam mulut.


Sampai gondol bulu kat bhgn tgh badan dia tu gara2 stress tk dpt makan & mgkin juga sbb kesakitan. Badan pun nampak kurus skit sbb dah tak blh nak makan.

Ini adalah pengalaman pertama saya. Ptg tadi dah kena sembelih sbb klu simpan nnti dia akan mati kelaparan.. lagik kesian. Tak blh dibuat baka sbb penyakitnya nnti menurun.


4 ulasan:

  1. Salam, adat dalam pembiakbakaan, mesti ada yang kena cull. Tak semua arnab sesuai dijadikan induk/pejantan. Saya doakan dpt penganti yg lbh baik

    BalasPadam
  2. heheh saya ada fuzzy lop,skang tgh cari teman..manja skit cuma kadang memberontak knpa die suka gegek sangkar..

    BalasPadam
  3. Saya harap2 begitulah.Dah ditakdirkan bukan rezeki saya.Saya redha ujian Allah dan menerima dngan hati yang terbuka.Mungkin ada hikmah disebaliknya.

    BalasPadam
  4. keputusan bernas dan terbaik dibuat kerana gene "malocclusion" ini sangat mudah diturunkan kepada anak-anak. Walaupun anak keturunan pertama tidak menunjuk tanda adanya masalah ini, keturunan lain akan dapat anak bermasalah.

    BalasPadam