MUKADIMAH

Salam perkenalan...
Bermula dengan sedikit minat setelah mengunjungi rumah saudara yg memelihara arnab, kini sy telah memiliki beberapa ekor arnab dari beberapa jenis seperti Angora, France Angora, Lionhead & Lop-ear(InsyaAllah kalau menjadi, masih baby & tgh dlm proses tumbesaran lagi..)
Walaupun pada awalnya, 2 daripada 4 ekor arnab yang saya beli mati (faktor pemakanan @ tak dpt sesuaikan diri kt tempat baru kot?!), sy tetap bersemangat utk terus memelihara arnab. Kenapa ek? Hmm.. sbb selain dpt belajar drpd kesilapan, sy juge nk berkongsi pendapat, pandangan & cerita drpd rakan peminat arnab yang lain. Secara tak langsung, sy pn dpt tambah kenalan.
InsyaAllah, akan saya uploadkan gambar2 arnab peliharaan saya dari semasa ke semasa. Jadi, tunggu...

Jumaat, 2 Julai 2010

Harga Arnab

salam,
Pening2 kepala rasenya mahu pecah,Lirik sebuah lagu.Saya ada terlihat seorng perternakan arnab menjual arnab Lionhead Pure dngan hrga RM80-100.Saya agak pelik,sedangkan
satu ketika dulu hrga arnab import Lionhead pure RM1500.Klu pure dijual dngan hrga RM80-100,braper plak hrga Lionhead single mane dan double mane.Rata2 kat malaysia ni hnya ada lionhead Mm dan MM jer.Ada beberapa perternakan arnab jer yg ada Lionhead pure,itupun import dari luar.Bagaimana pada perternakan kecil2lan atau yg baru nak bermula klu hrga arnab dah merundum sebegini.Kepada semua sila pertimbangkan.Klu hrga arnab merundum sebegini boleh gulung tikar pada perternakan arnab kecil2lan mcm saya.Bayangkan jer makanan Cargill jer 25kg dah berhrga RM50/beg dan makanan biase 25kg brharga RM40/beg.Jika saya guna 5 beg per/bulan (Cargill) tak blh nak rolling klu hrga arnab dah tggal RM20 per/ekor.Mmang harga arnab tak dicontrol tapi berpatutanlah sikit.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan