MUKADIMAH

Salam perkenalan...
Bermula dengan sedikit minat setelah mengunjungi rumah saudara yg memelihara arnab, kini sy telah memiliki beberapa ekor arnab dari beberapa jenis seperti Angora, France Angora, Lionhead & Lop-ear(InsyaAllah kalau menjadi, masih baby & tgh dlm proses tumbesaran lagi..)
Walaupun pada awalnya, 2 daripada 4 ekor arnab yang saya beli mati (faktor pemakanan @ tak dpt sesuaikan diri kt tempat baru kot?!), sy tetap bersemangat utk terus memelihara arnab. Kenapa ek? Hmm.. sbb selain dpt belajar drpd kesilapan, sy juge nk berkongsi pendapat, pandangan & cerita drpd rakan peminat arnab yang lain. Secara tak langsung, sy pn dpt tambah kenalan.
InsyaAllah, akan saya uploadkan gambar2 arnab peliharaan saya dari semasa ke semasa. Jadi, tunggu...

Khamis, 1 Julai 2010

Salam

Salam kepada peminat2 ARNAB.
Kat sini saya hnya nak berkongsi serba sedikit pengalaman membela arnab jenis lionhead.
Diteratak saya hmpir kesemuanya arnab jenis lionhead double man.Hanya ada 2@3 ekor
jer lain jenis.
Sngat ramai org brtanyakan pada saya apa perbezaan single man dan double man.Single man (Mm) dan double man (MM).Pada nama pun dah ada beza pasti pada arnab pun ada perbezaan.

Single Mane:Pada umur 1 hngga 4 bln blh nmpak bulu disekitar peha mula menghilang.

Double mane:1 hingga 4 hari dah blh nmpak tiada bulu disekitar peha,punggung belakang,muka dan tengkok.Apabila berumur 2 bln keatas baru mula memanjang disekitar yg takda bulu yg dinyatakan diatas.

Dimana saya juga ada terbaca pada blog2 perternakan arnab yang dikategorikan kepada arnab
Lionhead Pure setelah 4 generasi bru boleh dikategorikan Pure.Contoh kita beli sepasang lionhead.Si penjual kata Lionhead pure.K bela smpai matang kita kahwinkan.Arnab yg lahir blum
blh dikategorikan sebagai Lionhead pure.Kena kawinkan 4 generasi bru blh dikategorikan Lionhead pure.Sbb kita tak tahu salahsilah dia.Saya hnya blh letak Mm atau MM ajer.Tapi jgn risau Mm pun bila dikahwinkan dgn MM anak 1@2 ekor pasti dapat MM.Dibawah ada cntoh2 Lionhead MM.Kepada OTAI2 klu salah tlng tunjukan.Silalah komen.Kita sama2 belajar.Ilmu diturunkan memang utk dikongsikan bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan